Stichting Rumi | Project ‘Refugee On Board’

Doelgroep van dit project

De doelgroep die in aanmerking komt voor deelname aan dit project zijn in principe alle statushouders en migranten in regio Haaglanden. In Den Haag worden er diverse activiteiten aangeboden voor deze doelgroep. Zoals taalles, fietstraining, ontmoetingsbijeenkomsten, budget-coaching, administratieve hulp en bemiddeling naar bedrijven toe. Maar er is geen integraal coaching aanbod, waardoor een gedeelte van de doelgroep daardoor alsnog buiten de boot valt en daardoor het laatste stuk van integratie mist.

Projectdoel

Het doel van het project ‘Refugee on Board’ is dat alle deelnemers na afronding van hun traject participeren in een betaalde of onbetaalde functie of een opleiding en daarnaast maatschappelijk betrokken zijn. Dit project is parallel gestart naast de aanpak van de vluchtelingen- problematiek binnen de gemeente Den Haag. Dit willen wij bereiken met intensieve begeleiding, zodat de deelnemer zich zowel privé als in het werk thuis voelt in Nederland en daardoor een stabiel leven kan leiden. Door goede samenwerking met taalaanbieders, sociale en culturele stichtingen en bedrijven, worden werkgelegenheidskansen van de deelnemers vergroot. De focus ligt hierbij op integrale aanpak met coaching en begeleiding. Belangrijke pijlers van de Nederlandse samenleving worden hierin meegenomen, zoals werken, onderwijs, welzijn en gezondheid.

Integrale aanpak

Om een baan te krijgen zijn wij van mening dat in de meeste gevallen eerst gewerkt moet worden aan andere zaken, zoals het opdoen van werkervaring of het leren van een vak. Hieronder valt ook het leren omgaan met stress en het verbeteren van communicatieve vaardigheden. Soms valt in dit traject ook het verbeteren van de mentale en psychische stabiliteit. Uiteindelijk moet deze integrale aanpak leiden tot een reguliere baan voor de deelnemers, waardoor men in staat is zelfstandig voldoende inkomen te verwerven om zichzelf, of een gezin, te kunnen onderhouden. Onderdelen binnen dit project zijn: Job-coaching, loopbaanbegeleiding, Life-coaching, Budget-coaching, counseling (gesprektherapie), maatschappelijk spreekuur en Themadagen.

Cijfers
In januari 2018 en in maart 2019 zijn er 2 intensieve trajecten gestart van elk 1 jaar. Aansluitend aan elk traject volgt er 6 maanden nazorg aan de deelnemers, met als basis individueel contact tussen deelnemer en begeleider. Het eerste jaar (2018) zijn er binnen het project ‘Refugee on Board’ 15 deelnemers begeleid. In 2019 waren dit 25 nieuwe deelnemers. In maart 2020 zijn er al 35 deelnemers gestart.

Werkwijze

Om inzichtelijk te maken hoe ons doel bereikt wordt en wat daarbij nog nodig is, heeft Stichting Rumi een plan opgesteld voor het project ‘Refugee on Board’. Hieronder staan enkele voorbeelden van onderdelen uit dit plan.

• Een verplicht onderdeel binnen dit project is het volgen van een intensief Job coaching traject. Dit bestaat onder andere uit wekelijkse op maat gemaakte sessies in het teken van toetreding tot de arbeidsmarkt.
  • Een ander verplicht onderdeel is het volgen van onze sollicitatie- en communicatietrainingen. Hierdoor worden de deelnemers gestimuleerd om deel uit te maken van secundaire sociaal-maatschappelijk activiteiten en begeleiding.
  • In het project ‘Refugee on Board’ streven wij ernaar dat alle deelnemers na afronding van hun traject participeren in een betaalde of onbetaalde functie of een opleiding en daarnaast maatschappelijk betrokken zijn.

Meer informatie?
Wil je meer informatie over het project ‘ Refugee On Board’? Of wil je je aanmelden als deelnemer voor dit project? Neem dan contact met ons op via de mail: info@stichtingrumi.nl, of bel: 06 4201 6695.

WhatsApp Image 2018-09-27 at 12.42.52
WhatsApp Image 2018-09-27 at 15.58.41